28 March 2011

Pappa’s snekkerier – Slektsgården er HELT ferdig… :O)

Da jeg var hjemme hos foreldrene mine i helgen fikk jeg tatt noen nye bilder av pappa’s snekkerier. Nå er han ferdig med vinterprosjektet sitt, byggingen av selve våningshuset på slektsgården. Han er faktisk godt i gang med å snekre sommerstuen som også hører til på tunet, men det skal jeg vise bilder av senere.

Han vet at jeg har lagt ut bilder og skrevet om han på bloggen min. Han ble rørt da jeg leste opp alle de hyggelig og positive tilbakemeldingene jeg har fått på de to forrige innleggene hvor jeg skrev om snekkeriene hans. De innleggene kan du klikke deg inn på og lese mer om HER og HER.

Februar 2011 117
Et bilde fra inngangspartiet. Noe som ikke kommer frem på bildene er de gamle, store smijerns nøklene som de låste dørene med.

  Februar 2011 104  Februar 2011 116
Inne i huset er alle rommene snekret og laget sånn de var i gamle dager. Med detaljer som peis, trapp, dører, kjøkkenbenk m.m. Han har også lagt inn lys, slik at man kan kikke inn gjennom vinduene og se hvordan det ser ut der inne… :O)

Februar 2011 109 
Treverket han har kledd huset med er faktisk den orginale panelen som var på huset. Pappa tok vare på den da huset ble kledd om for noen år siden. Værbitt og slitt. Nå fremstår huset akkurat sånn som jeg husker det fra min tidlige barndom. Huset ble aldri malt, bare tjæret. Vinduene var orginalt hvitmalte, men pappa beholder de trehvite på sin miniatyr av slektsgården.

Februar 2011 107  Februar 2011 128
Bare det å legge taket på gården har vært en tidkrevende jobb. Tenkt hvor mye tid han har brukt på å kutte opp små trefliser som har blitt limt på en for en, akkurat som det var orginalt på våningshuset.

  Februar 2011 112
Må bare si at jeg er full av beundring for det han klarer å lage. Han er over 80 år, men likevel klarer han å huske vær minste detalj og få til de riktige proposjonene på bygningen. Han ser ikke på bilder, han har alt oppe i hodet. Jeg er KJEMPESTOLT av han… :O)

Mars 2011 157 
Hadde ikke tenkt å vise dere bilde av sommerhuset han har begynnt på, men jeg måtte bare blogge dette bildet av Bertine og morfar som jeg tok i helgen… :O) De har et veldig nært forhold, hver gang vi reiser derfra gråter Bertine, hun er helt trøstesløs, sier hun vil flytte til mormor og morfar.

27 comments:

Ugla said...

Så utrolig flott!
En slik gård kunne jeg tenkt meg selv.

Pauline said...

Noe så fantastisk!!!
Her er det bare å bøye seg i støvet (eller var det høvelspon og sagflis..)! FOR et arbeid, du kan med rette være stolt, og det kan han også være!! :-)

LilleAsk said...

Jeg er stum av beundring. For et arbeid. Jeg skjønner godt at du er stolt.

Mona said...

Helt utrolig flott!! Har fulgt med på det du har lagt ut om din far før, og er meget imponert av det han gjør!! Du har god grunn til å være stolt av han :-)

Yvonne said...

Han er virkelig superdyktig ja! Og så flott at du har vist han kommentarene da, det varmer nok :)
Klem

Pernilla said...

Så artig å få se det ferdige arbeidet, han er så flink. Hvor skal disse husen stå, er det noe som skal vises frem? (kanskje du har skrevet det før, jeg husker ikke i farten).
Følger spent med på arbeidet med neste hus.
Pernilla

Snuppesnella said...

Jeg har ett ord: Imponerende !!!!!!

Unknown said...

Helt utrolig hva han har fått til. En sann kunstner. Klart han må få skryt og du kan bare være stolt over arbeidet hans. Ha en fin kveld. :))

Hulda said...

Så flink han er! Litt av et pirkearbeid å lage alle de taksteinene. Men, vakkert blir det!

Anonymous said...

Helt fantastisk flott!
Klem

hanne said...

Så utrolig flott! Fantastisk - for en jobb!
Klem

Groskro said...

Imponerende!! Veldig flott :-)

Ania said...

Fantastisk :) Og så søtt da, med forholdet mellom Bertine og din far :)

Anonymous said...

et fantastisk arbeide din far har gjort ! jeg skjønner godt din datter : )

Snertne sneller og små nøster said...

Utrolig, sier jeg bare :-)

Veronika said...

For noen utrolig flotte hus din far har laget, ingen tvil om at han koser seg i snekkerboden sin:)

Smiloghverglad said...

Så utrolig dyktig faren din er !!! Litt av et arbeid; her må man ha skikkelig med tålmodighet og nøyaktighet :-)Virkelig gjennomført med alt av små detaljer, lys, ja alt er jo originalt, slik som i virkeligheten. En ting er jo å sette opp store hus, men dette er pirk. Veldig forseggjort og fint ! Dette skal jeg vise mannen i huset her, som er snekker... Du får hilse din far og si han er veldig dyktig :-))

AbluMoo said...

Fantastisk! Det er så imponerende å se. Virkelig et stort arbeidsstykke som er lagt ned der.

Tonemor said...

For et fantastisk stykke arbeid. Du har en utrolig dyktig pappa.
Så godt at Bertine har et slikt forhold til besteforeldrene sine, slikt er gull verdt.
Ønsker deg en super dag
Klem Tone

BodilE said...

Virkelig imponerende! Det slår meg at han burde vært med på Norge rundt eller lignende, slik at flere får glede av å se for et fantastisk arbeide han har lagt ned. Kanskje du skulle sendt et hint om faren din til NRK?

Anita Tørmoen said...

Så utrolig flott resultat:) Flinke mannen!

ANNEPÅLANDET said...

Så utrolig fint! Han er fantastisk flink, faren din!

Käranån said...

Otroligt fint arbete!! Så många timmar det ligger bakom ett sånt bygge! Du får vara stolt över din far!

Ingunn said...

Utrolig fint, dette er litt av et arbeid!

Kokosbollerina said...

For et fantastisk prosjekt! Skjønner at du kommer fra en kreativ familie - og du har all grunn til å være stolt! :)

Mette said...

Gratulerer så mykje til din far. Eg er nesten mållaus. Snakk om kunsthandverk! Håper mange får gleda av å bivåne mesterverket.

marit said...

Utrolig flott!

Ndelig bilde av bestefar og barnebarn også.