29 November 2010

Tips til toving!

Har fått spørsmål angående toving.
Tenkte jeg skulle dele noen tips og erfaringer…, jeg er absolutt ingen ekspert, så dere får da det som det det er. Noen er erfaringer har man jo fått etterhvert. Har supplert med opplysninger fra Sandnes garn.

For det  første er det stor forskjell på ullgarn som kan toves. Ingen ullgarn tover helt likt. Desto løsere garnet er spunnet desto mer krymper det. Mindre plagg/”ting” tover mer en store plagg/”ting”. Rillestrikk tover mer en glattstrikking. 

Jeg bruker å tove sammen med vaskekluter eller håndklær. Jeg tover både på 40 og 60 grader, avhengig om det skal toves lite eller mye. Ett plagg kan toves flere ganger hvis det har tovet for lite. Litt vanskeligere å gjøre noe med hvis det har tovet for mye, men man kan prøve å strekke det i våt tilstand. Man bruker vanlig vaskepulver, ikke skyllemiddel.

Jeg vet også at man kan bruke vanlig grønnsåpe hvis man ønsker det. Da heller man grønnsåpe direkte på det som skal toves før man putter det inn i vaskemaskinen

November 2010 273

Når plagget/”tingen” er ferdig tovet er det viktig å forme det med en gang man har tatt det ut av maskinen. La det tørke mens det er i denne formen. Er det et klesplagg lar du det tørke flatt.

Det er viktig at ullgarnet du bruker til toving ikke er bleket eller superwashbehandlet.

Disse garnene kan jeg anbefalte til toving: Tove, Finull, PT2, Fritidsgarn, Vamsegarn, PT3, Per Gynt, Easy, Vestlandsgarn, Cortina fra Gjesdal, Naturgarn fra Viking, Polar fra Jærbo garn, pluss mange fler som jeg ikke kommer på i farten… :O)

November 2010 285

Her har englene mine blitt tovet og formet…, nå står de til tørk før de skal få hår og pynt!

 

Definisjonen på et tovet plagg er et loddent, krympent plagg av sammenfiltrede fibre.

9 comments:

Tonemor said...

Tusen takk for gode tips.
Ønsker deg en flott tirsdag.
Klem Tone

Nina said...

You are my top buzy bee ;). Kreativitetens dronning. Leste først om bloggbøker på bloggen din - og seinere på et par andre. Sannlig tror jeg ikke at jeg skal prøve meg på dette. Tenkte å lage en 2008-bok i første omgang. Takk for tipset, Olava ;).

Ingunn said...

Takk for gode tips!
Tuva fra Marks og Kattens tover veeeeldig! Men det er litt dyrt i lengden, da.

Anita fra hjerterommet said...

Her var det mange gode tips:))

Ha en flott siste dag i november 2010:))

siddisisalou said...

Så flink du er - og jeg følger spent med for å få se slutt resultatet. Jule engler kan vi vel aldri få for mange av ?

Margrethe said...

Så fine tips du kommer med! Gleder meg til å se anglene ferdig :)

Anita Tørmoen said...

Dette var det perfekte blogginnlegg nå i disse tove-tider. Tusen takk:)

Anonymous said...

Hei.Tusen takk for tippset.Ser ut som englene blir kjempe fine.Ønsker deg en riktig fin uke videre.Klem fra Bodil.

Anonymous said...

xanax no prescription xanax drug profile - generic xanax prices