15 November 2010

Redesign – sydde tøffler av strikket WM genser!

Jeg kjøpte en WM genser på Fretex(se forrige innlegg) med tanke på å tove og sy tøffler av den. Desverre lot den seg ikke tove noe særlig, den var nok strikket i et superwash garn. Jeg har klippet og sydd ett par tøffler, tok ikke sjansen på å klippe flere før jeg hadde sett hvordan det første paret ble. Og det var jammen bra at jeg ikke gjorde, for de ble mye mindre enn jeg hadde trodd de skulle bli. Disse skulle i utgangspunktet passe til størrelse 30, men ferdig sydd passer de nok bedre til  størrelse 26. Må derfor forstørre litt på mønstret før jeg klipper flere.

Ble ikke helt fornøyd med hvordan selve mønsteret i strikkingen ble på disse to heller. De ble klippet ut på hver sin erme, jeg prøvde ovehodet ikke å få mønstrene til å stemmer, heller motsatt. Nå syns jeg bare det ser dumt ut da det nesten stemmer. Det ser ut som jeg har prøvd, men ikke fått det til.

De neste tøfflene jeg skal lage skal klippes sånn at mønsteret blir ulikt.
Innsiden av tøfflene er blå velour stretch fra Stoff og Stil.

November 2010 125 Jeg tror de skal varme godt på en liten barnefot… :O))

November 2010 119November 2010 120 
Klipt ut, men ikke sydd sammen.
Ferdig…, mangler bare å stappe foret ned i selv tøffelen.

November 2010 129 November 2010 127 Sett fra undersiden og skrått bakfra.

Glemte nesten å si at mønsteret har jeg funnet i  “Tildas julehus” av Tone Finnanger.

34 comments:

Anita Tørmoen said...

Så utrolig flotte:) Artig å bruke en gammel genser på nytt også.

Judith said...

Sånt kan jeg like. Kjempegod ide, takk for tips!

Hilsen Bodil F.T. said...

Kjempestilig og kjempelurt!

Anonymous said...

Hei.Så lurt.Kjempe fine ble dem.Du er kjempe flink.Ønsker deg en riktig fin uke videre.Klem fra Bodil.

Turid Holm Flaa said...

Hei, syns de ble veldig fine og for en god idé. Håper alt er bra med deg og at du koser deg nå i føradventstiden. Masse hilsen Turid

Anita fra hjerterommet said...

Ble kjempe fine synes jeg:))

Ruth said...

Jeg syns de ble skikkelig fine. Og så er sånt gjenbruk en ypperlig ide.

Anonymous said...

Kjempesøte ble de,flink
du er. :)
Klem fra Mette.

Komadyret said...

knalltøfft ;)

Anonymous said...

Kjempeflotte tøfler?
Slike ulltøfler er jo deilige nå som vinteren setter inn :-)
Gjenbruk er topp! å tøflene ble mye finere enn den stygge genseren.
Ville ikke gamle Mariusgensere gjøre seg bra å bli flotte tøfler?
-Tar du det som en utfordring?

Unknown said...

Svar til anonym!
Jeg tror tøffler av marius genser hadde blitt VELDIG fint, men desverre så har jeg ingen Mariusgenser. Den genseren jeg har brukt ble kjøpte på Fretex for en billig penge... ;O))

Hvis du har en du vil selge til en billig penge, så tar jeg utfordringen med å sy tøffler... :O))

Tonemor said...

Så utrolig fine de ble. Og sikkert knall gode og varme.
Kjempe fint at ting kan brukes omigjen.
Ønsker deg en fin dag
Klem Tone

Anonymous said...

har sluttet å blogge selv men koser meg innimellom med andres. En blogg jeg stadig kommer tilbake til når jeg søker på hekling er din. Og jeg storkoser meg her inne. Nesten så at jeg ønsker å forandre hele interiørstilen min slik at jeg kan hekle masse fargeglade puter:)

Du har en herlig blogg med drøssevis av inspirasjon! jeg følte med deg da du beskrev flyskrekken din og felte en tåre da jeg leste om ekteskapet ditt. Jeg smilte meg gjennom første skoledag og Bertines ablegøyer i innlegg her. Du er ei jente det står stor respekt av og jeg håper livet ditt er godt nå på alle måter.

PS! jeg har ikke fått med meg om huset din far lager er ferdig.. ville vært moro å se det :)

masse klemma fra Berit

siddisisalou said...

Så fine tøfler - kjempebra ! Men jammen er du modig som setter i gang med sånne ting med for og det hele. Gleder meg til å få se de andre du sikkert allerede har på gang.

hanne said...

Super gjenbruk! Tror nok jeg skulle ha noen strikkegensere på lur jeg kunne bruke til formålet! Har vanskelig for å kaste strikkeplagg, nemlig.... Tusen takk for at du deler! Tøflene dine ble veldig bra :)

Solveig said...

Skikkelig søte - liker godt gjenbruk. Veldig forseggjorte med for og det hele.

Fru Tuss said...

Åh, dei vart jammen fine! Sikkert kjempevarme også :) Moro med gjenbruk som blir så kult då!

Anne N. said...

Det er ikke SANT - er det mulig???
Du er jo helt UTRULIG - hoho :O)
FOR en fantastisk flott greie - og tøfflene er jo underbare!
Er det fra ei bok (Tildas) du har mønster?
Klem, Anne:)

Inger said...

De tøflene ble jo bare så flotte!!! Så smart å bruke gamle ullgensere til sånt :)

Eli said...

Så smart og så flott! Her inne hos deg finner jeg alltid massevis av inspirasjon; takk for at du deler :) *klem*

Unknown said...

Så fine de ble. Smart å bruke avlagte ting på nytt. Jeg er stortilenger av det oog tøflene dine viser hvor flott det kan bli. :))

Eirin Bjørnstad said...

Og fin var de! Det gjør ikke noe at mønstret nesten passer, sjarmerende er det. Og for en deilig ting med gjenbruk!

Alt godt fra Eirin

mymlen og my said...

Kjempefin idé med å sy tøfler av gamle gensere. Har selv strikket flere gensere av netoop den typen Var det ikke OL genseren i 1994 ?
Lillehammer OL.
Ha en fin kveld, jeg hekler ennå.
Men nå er det stopp, har lyst å strikke litt nå.
Ha en fin kveld, klem fra Mymlen.

Anonymous said...

JA! Vi vil se deg lage Marius-tøffler :-)
Det formelig florerer med Mariusgensere for tiden så det burde vel dukke noen av dem også på Fretex :-)

min-design-strikk said...

-riktig så flotte :) kjempe lurt å ta en tur på fretex, for finne saker til å gjøre redesing av. takk for hyggelig hilsen på bloggen min og kjekt å være til inspirasjon :)
ha en fortsatt god kveld
hilsen arnhild

Marta's hobbyhjørne said...

Dissa vart no bare kjempefine.. slike kunne no eg og ha tenkt meg...

Snertne sneller og små nøster said...

Takk for hyggelig kommentar i dag :-) Det der var et skikkelig smart redesign :-D Vet du forresten om man noe sted kan finne en sammenligning mlm cm og sko/sokkestr?

Ha det godt og klem fra Siv

Janne i Fagerlia said...

Dette var et trivelig eksempel på god gammeldags gjenbruk. Det er så gøy å se slike innlegg som dette.....

jannes hobbykrok said...

Heisann,sveisann!
Digger tøflene!Har du de i str diger? Tror jammen jeg må prøve meg på et par sånne!Har jo masse gammelt strikk liggende,og det blir ikke brukt mer!
Bruker Memento! Det er det eneste som ikke "blør" når jeg tusjer! Har ikke funnet noen andre som duger skikkelig til promarkers!Trevlig kveld til deg og!
Klem,Janne(ikke lenger tårevåt!)

ditta said...

skikkelig lur idè:)) jeg har tova en genser jeg hadde strikka selv for lenge siden. Den ble godt tova og blir nok varme skosåler i vinter;)) Takk for godt tips;)

STRIKKEMOR(O) said...

Du er jammen kreativ og full av mot som set igang med sånne prosjekt!! Eg synest tøflene blei kjempefine! Har to sånne barnegenserar i str. 6 og 8 år som mine to eldste gutar fekk til OL på Lillehammer. Men dei blir nok ikkje klipt opp med det første. Litt annleis med ein voksengenser. Skikkeleg kult!

Unknown said...

Wow, så kule de ble :-)

Pinneguri said...

Så utrolig fine de blei!

Mettelivet said...

Fabelaktig flotte!!!