25 August 2009

Heklet jordbær - NÅLEPUTE…

Da jeg var i Trysil i helgen, fant jeg flere gamle hekleoppskrifter. De fleste fra Allers, årgang 1969. Dette er bare noen av de jeg fant; kjole anno 1960, barnekåpe og tøffler. Disse tre oppskriftene ligger i bunken med oppskrifter jeg har tenkt å lage i løpet av høsten og vinteren…

IMG_5611

Denne jordbær-nåleputen er en av oppskriftene. Den er uten bilde, bare oppskrift, så jeg var litt spent på hvordan den ville se ut. Ble ikke helt fornøyd, jeg syns formen ligner mest på en tomat… :O)

IMG_5602

Deler oppskriften hvis det er flere som har lyst til å hekle den.

Jordbæret:
Legg opp 4 lm med rødt garn.

1.rad: 10 fm i ringen

2.rad: *1 fm, 2 fm i neste fm*, gjenta rundt (15fm)

3- rad: *2 fm, 2 fm i neste fm* gjenta rundt (20 fm)

Fortsett på denne måten å øke med 1 fm mellom hver øking på hver rad, til det er 8 fm mellom hver øking. (50 fm på raden/omgangen)

Hekle så 7 omganger uten å øke. Deretter skal du felle inn igjen på de samme stedene som du økte. Dvs. at du neste rad hekler 8 fm, 2 fm sammen, rundt hele raden. Deretter 7 fm, 2 fm sammen osv., til det er igjen 10 fm på raden.

Broder svarte små kryss på jordbæret før du stapper det med vatt og syr igjen åpningen.

De grønne bladene:
Legg opp 7 lm, begynn i 2. m fra heklekroken med 1 kj, 1 fm, 2 st, 1 fm og 1 kj(nå er ett blad ferdig), legg opp 7 lm og hekle neste blad på samme måten. Fortsett til du har 7 blader.
Fest bladene på jordbæret.

Ha en strålende kveld!

24 comments:

Monicas said...

du e bare helt rå..:)...denne var vel søt...her er det fanakofta og andre småting som produseres....men gøy det også....ha en flott aften du og

Lise said...

Den barnekåpen så kjent ut. Lurer på om ikke jeg hadde en sånn da jeg var liten. Lyseblå, tror jeg. Må spørre mamma :o)
Ha en fin dag!

reSIRIkulert said...

Du kjem til å ha hendene fulle av kjekt arbeid heile hausten, kan eg tenkje meg.
du er raus som delar oppskrifter med oss, og det er eg takksam for ;)
Helsingar frå Siri

LeKaQuilt said...

Den var bare helt råkul! Skjønner ikke hvordan du får det til..... Du er nå både flittig og flink med heklenål :o)

Groskro said...

Så moro å finne gamle hekleoppskrifter!! :-) Og nåleputa ble veldig kul da. Ha en fin kveld! :-)

MN said...

Wow! Jeg bøyer meg i støvet!!!
Så mye flott du lager, også så snilt at du deler oppskiftene med oss andre.
Har lagret denne bloggen under favoritter, for her må jeg innom å kikke oftere.

Anonymous said...

Du har en flott blogg,"låner" noen av oppskriftene fra deg-


Kveldhilsen fra Hamar

Tovepia said...

Synes jordbæret ble kjempeflott! og takk for at du deler oppskrifta! Artig med slike gamle mønster, blir spennende å se hva annet du lager;) Ha en flott kveld videre;)

Tino said...

Å den var da supersøt! Takk for at du deler oppskrift, og ha en fin kveld :)

STRIKKEMOR(O) said...

Kjempesøt nålepute! Eg har litt dilla på nåleputer, så eg har skrive ut mønsteret allereie. Takk skal du ha!

Hannes hage said...

Så artig med gamle, flotte oppskrifter, en riktig skatt du har funnet der.

Moia said...

Flott nålepute, likte den supergodt. Jeg er desvere ingen racer med heklenålen desverre:-), men morro å se. Klemz fra Moia

Elins Strikkeri said...

Åååå for ei stilig nålepute du har hekla og så spennende mønster du har funne!! Kjekt å finne slike gamle "skatter", ha ei fortsatt fin veke:)

Janne i Fagerlia said...

Nok et nydelig produkt. Du er sååååå kreativ.

Tante Mimmi said...

Så søt!
Og gryteklutane under her! MMM!
Eg har berre hekkla små blomar...men du hadde jo laga så fin oppskrift at eg trur eg må prøve likevel! Sidan eg ikkje er så dreven..må eg spørje om nål og garn på grytelappane!
Veldig inspirerande! Tusen takk!

Solveig said...

Så heldig du er. Morsomt med gamle oppskrifter. Stilig nålepute.

RitaK said...

Kjempesøt! En sånn en kunne jeg nok tenke meg å lage med tid og stunder. Koslig blogg du har ;-)

kirsti said...

Den heklekåpa var kjempefin, og minner meg faktisk om kåpene til voksne fra Odd Molly - som jeg synes er kanon...! Nå har du mye å kose deg med fremover!

Tilonino said...

Hei
Du er så utrolig flink til å inspirere oss andre rundt her i blogglandia. Stilige ting du har laget og skal lage. Flotte farger også. Har leita desperat etter heklenål som er liten nok, men finner det ikke. Må nok til å kjøpe en ny ja, og det muligens NÅ :) Tine :)

Josefine said...

Det er så hyggelig her hos deg. Blir like glad hver gang jeg kommer innom og ser disse fargene og alt det kreative som skjer her! Jeg bare elsker moter og design fra sekstitallet.

Jordbæret ble supersøtt!!

Nyt kvelden

pepperkverna said...

Herlig!!! Hege

Elins systue said...

Stilig

Vimsa said...

Hei,
vil bare si tusen takk for at du er så snill å deler de flotte oppskriftene med oss andre. Fin web side du har :o)

Ha en fin dag

Sølvis blog said...

Oy - barndomsminne - sånn kpåe hadde jeg - heklet av farmor. Hatt hadde jeg også ...