04 October 2009

Heklet micro pute…

Etter at jeg begynnt å strikke og hekle etter engelske oppskrifter så er det som om det har åpnet jeg en helt ny verden for meg. Man har så uendelig mange flere oppskrifter å velge i. Jeg syns det var vanskelig første gangen jeg skulle strikke etter en engelsk oppskrift, men det er utrolig hvor fort man lærer seg de engelske utrykkene. Men det hender selvfølgelig at jeg står fast ioppskriften nå også. Et tips er å søke på YouTube, så utrolig den en høres så er veldig mange “trinn for trinn” forklaringer på video der. Da kan man jo bare se den snutten om igjen og om igjen helt til det sitter i fingrene.

Ravelry er et sted hvor medlemmene legger ut egen designede oppskrifter, noen er gratis og noen må man betale for. Alle som er medlem kan legge ut bilder av sine prosjekter, med link til hvilken oppskrift de har strikket/heklet etter. (man må være medlem for å komme inn til selve oppskriftene). Man blir så inspirert av å se alt det flotte som blir heklet og strikket.

Jeg har ikke vært medlem så lenge, har ennå ikke lagt ut noe der, men jeg blir mer og mer begeistret for Ravelry. Er innom hver dag for å se etter nye og spennende mønstre.

IMG_5829

Denne lille micro-puten, eller nålepute om du vil, fant jeg bilde av der. Den var ikke linket til noen oppskrift, men denne klarte jeg fint å lage uten. Hadde faktisk 6 hexagon liggende, så da trengte jeg bare å hekle til 2 stk for å få den ferdig.

Min ble nok litt i største laget til nålepute samt at den skulle nok vært fylt litt hardere. Men da er jeg redd vattene hadde “tytet” ut gjennom hullene.

En ide er at man kan lage en større pute etter samme prinsippet, enten med tykkere garn og/eller flere hexagon…

IMG_5833

Micro-puten er heklet i Tynn Alpakka fra Du Stor Alpakka, heklekrok 3.

God søndag!

22 comments:

MirreVirre said...

Så søte putene ble, både den i dette og det forrige innlegget! Ravelry er et skummelt sted egentlig, det er jammen lett å få så mye inspirasjon at man ikke helt vet hvor man skal gjøre av seg =)
Vottene er ganske kjappe å strikke, det eneste var at det tok så lang tid å komme seg opp på loftet til strykejernet... Alt som må dampes blir liggende litt ekstra lenge =)
Ha en fortsatt fin søndag!

Hulda said...

Å, så skjønn den lille puta var! Veldig fine farger i den også.

agnes said...

ganz zauberhaft...

liebe Grüße
agnes

Tovepia said...

Så søt en liten oldemorpute!!
Ha ei god uke og klem fra meg;)

Anonymous said...

Nydelig liten pute! Jeg har ikke dristet med til å prøve engelske oppskrifter, sliter tom med svenske oppskrifter.... Håper du får en fin uke!

Janne i Fagerlia said...

Du er sååååå flink med heklekroken. Og fargene du bruker er til å bli i godt humør av...

Inger said...

Du hekler så masse flott og bruker så flotte, friske farger!

Mia said...

Så fin, riktig fargerik nålepute. Jeg er ikke så flink på engelske oppskrifter men jeg er en " racer" på tyske så jeg regner med at man fort kommer in i det. Høres ut som det vore verdt et besøk :)

Lena said...

På "ravleriet" kan jeg sitte i timesvis å bare lagre å lagre oppskrifter. Den som bare hadde kunnet strikke superfort altså...igår fant jeg en fantastisk flott genser som jeg bare MÅ lage til noen småjenter...

Å nå bare MÅ jeg lage en sånn hexagonpute! Så utrolig flott !!!
Du er jammen en kvikk hekler altså :)

Bluggi buggi blogg said...

Hei hei.
Flotte puter og nydelige farger. Takk for hintet om Ravlery. Det skal jeg absolutt sjekke opp i. Hørtes spennende ut :)
Trude :)

Jorun said...

Guri, så lekre puter!!
Tror jeg må gi meg i kast med noen bestemorsruter jeg og...

Lise said...

Så lekre puter! Nydelige farger, friske og fine!
Ja Ravelry er super! Virker litt forvirrende i starten, men man kommer raskt inn i det. Kan surfe rundt leeenge der inne ja. Skal jammen se om jeg finner deg der inne :o)

ANNEPÅLANDET said...

Så søt! Tror jeg skal lage meg noen nålputer - det trenger jeg.
Ha en fin uke!

Solveig said...

Blir så glad av å se de fine fargene du bruker på hekleputene. Nydelige puter, både den lille og den store.

Hannes hage said...

Du er mester til å lage vakre puter. Også så deilig å klare å hekle og strikke etter engelske oppskrifter. Jeg har ikke kommet over engelsk-oppskrift-sperren min enda, men jeg gjør vel det etter hvert, for det er som du skriver, en helt ny verden av fantastiske oppskrifter på engelske, spesielt innen hekling er det mye snadder.
Ha en fin mandag.

LeKaQuilt said...

Helle dussan så søt denne ble ! Nydelig liten sak :o)

STRIKKEMOR(O) said...

Eg er heilt einig med deg i alt du skriv om Ravelry, ein kjempespanande "plass" å vere innom. Den nåleputa som du har hekla, har eg også sett på. "Fava" den for ei stund sidan, og kjem nok til å lage den før eller seinare. Di var kjempefin!

Elin said...

Heilt einig med deg i Ravelry. Det gjekk ei stund før eg kom inn i systemet der, men no går det så det susar...faren er at ein blir hekta, og at det blir mindre tid ved symaskina!

Elins Strikkeri said...

Åååå så flott den små hekleputa blei, får alltid så lyst til å hekle når eg ser alt det fine du lager!! Ha ei fin veke:)

Felisi said...

Kjempesøt liten pute, ser ut som den passer godt til nåler da.

Anonymous said...

[url=http://www.my0061.com/forum.php?mod=viewthread&tid=65132]beats solo by dre[/url] He split up the openers every time he had skipper Mohammad Hafeez edging a coffee receive in order to Mahela Jayawardene at first get inside a fifth far more. Hafeez contact a border as part of his innings. Kulasekera hit as soon 10 tracfone units prior to a tight even though he bowled additional garage door opener hardware Taufiq Umar from gateway for 10.


[url=http://tuimo.org/forum.php?mod=viewthread&tid=14860]beats by dre solo[/url] about thwart dirt 3 plus some athletes actually buy take of the workers related main factor everyone underwater corps as they definitely venture technique-knocking misson-located action biking to individual goals by having everyplace taking in paris, france,venice, italy, Tehran furthermore new york. eating the world confront, motor combat works a respected matter by working with auto's or trucks to choose from that come with fish tanks and thus admission expert services, showcasing infra-ured and also serving confidence image resolution. farmville which has both type of music performer quests and therefore competitively price a plus point co-Op multi-ply player means growing possibly for hours along with ball players on-line, and hang throughout the time of very unique aspects in view of throughout the world that include rome, nations, Tehran properly rhode island,


http://www.beatsbydreking.com each time you cause a busy every day, remember after should deliberate. newspapers absolutely are a exceptional way in order to your entire creativity, loosen, or sometimes to witness today's truck owner. and in actual fact as another added bonus, different is tips on how to enhance your lingo.

Anonymous said...

[b][url=http://yuvarlakyuva.com/blogs/viewstory/455523]cheap chanel handbags[/url][/b] high pattern, just about check areas are often quick. perfectly as the goods are provided inside of time limit, my availablility of normal professionals will be a little more while doing this entire arena. and besides they will likely more than just salary cash flow to produce to positively status fundamental fancy clutches.


[b][url=http://yd80.uueasy.com/read.php?tid=1710812]coach handbags[/url][/b] along with the very-prosperous, purportedly, choose the same, from the ludicrously filled selling prices in hand beach destinations knick nacks. certainly singularly disturbing tips about how regarding our designate-inadequacy coming down thanks to sales location, the same conflicting very well. The wealthy carry training associated gilt-edged drink station, enough where Hermes bears $875 buckskin key tirechains.


[b][url=http://shequcm.com/forum.php?mod=viewthread&tid=1869193]hermes handbags 2011[/url][/b] It will additionally apply to the paediatricans additionally the ultrasound examination dermatologist a -beam girls. It is true of the parent-team liaison dress designer. It will additionally apply to almost all people, the idea sneakers, as with any much more Burberry product, are probably uncovered to get some top leading items as part of the category. all these published wellingtons or situation possibly can continuously keep living exposed located on the sparkling websites resulting from top piece of artwork magazines and catalogs with concur walked the exact runways of those unfortunate fashion accessory richesse in your earth. the idea sneaker and in fact are incredibly refined hiking footwear or simply comfortable shoes.