25 January 2012

Strikket og tovet lue… :O)

Jeg strikket først en lue hvor jeg fulgte en oppskrift til “punkt og prikke”…, etter at den var tovet var den alt for bred og alt for kort…. Med utgangspunkt i den mislykkede luen la jeg opp til en ny, hvor jeg tok høyde for de feilene som oppstod på den første luen…, hadde i tillegg fått ønsker om at den skulle være mer “baggy” ….,:O) Denne gang syns jeg luen ble helt sånn jeg hadde tenkt meg… :O)

Deler oppskriften med dere, ettersom den er min egen…. :O)

Januar 2012 224
Bertines BAGGYlue… :O)

Garn: Tove fra Sandnes, ca 70 gr.
Pinner:
5 mm(liten rundpinne)

Legg opp 104 m
Strikk 2 rett og 2 vr i 9 cm

På første glattstrikkingsomgangen øker du 9 m jevnt fordelt, totalt 113 m.

Strikk 17 cm med glattstrikking

Felling:
*Strikk 6 m, 2 rett sammen* gjenta rundt hele omgange, 3 omg glattstrikking
*Strikk 5 m, 2 rett sammen* gjenta rundt hele omgangen, 3 omg glattstrikking
*Strikk 4 m, 2 rett sammen* gjenta rundt hele omgangen, 2 omg glattstrikking
*Strikk 3 m, 2 rett sammen* gjenta rundt hele omgangen, 1 omg glattstrikking
*Strikk  2 rett sammen* gjenta rundt hele omgangen
*Strikk 2 rett sammen* gjenta rundt hele omgangen
Nå er det 8 m igjen, kutt tråden og trekk maskene igjennom, snurp.

Jeg tovet min lue på 40 grader. Prøv deg frem.
Store forskjeller fra vaskemaskin til vaskemaskin. Bedre å starte forsiktig og heller vaske/tove to ganger… :O)

Januar 2012 228 
“Blomsten” er laget ved at jeg klipte ut en runding fra den mislykkede luen. Snurret sammen til en “rose”, sydde på små tovede “baller” kjøpt på Søstrene Grene… :O)

Januar 2012 222 Januar 2012 223

Sydde rosen fast til luen.

Januar 2012 260
Luen falt i smak og ble første døgnet brukt både til matlaging og i skolegården…. :O)
NB: Bertine står på en fotskammel, hun har ikke blitt så lang som det ser ut til her… *smil*…

Januar 2012 264
Sett fra siden.

34 comments:

BodilE said...

Så fin lua ble! Og så stor Bertine har blitt helt plutselig. Jeg har fulgt bloggen din en god stund nå, og har sett mange bilder av Bertine, nå ser jeg plutselig at hun har strekt seg og blitt mye høyere :)
Fin ide å lage blomst av den gamle lua! Sånne tovede kuler har jeg også, fra søstrene Grene, og har lurt på hva jeg skal bruke dem til :)

manu said...

ohhhh so sweet this baby girl!! the pink color is perfect for her!
Manu

Lilla dør said...

Fine lue! Artig måte og lage blomst på:) du er go'e . Klem

lise said...

Fin lue - og deilig blomst!

Ingvild said...

Kjempeherlig lue, og kjempesøt pynt, da!

G-Anette said...

Ååå, så fin!! Tusen takk for at du deler oppskrift :) *lagrer linken*

Klem

Unknown said...

Kjempefin lue. Og blomsten var utrolig kul. Trodde først den var heklet eller noe. Godt at det kommer noe bra ut av et "tove-ulykke".

Beate said...

Å såå fin den ble!! Å så stilig med de farga "knottene" på blomsten!

Her har jeg to store ensfarga prosjekt på pinnene, så jeg savner litt morsomme farger :)

Marte said...

Så fin, glad for at du deler oppskrift! Jeg har lagt inn link til din blogg på min, www.marteklarerselv.blogspot.com, ta kontakt hvis det ikke er greit!

hanne said...

Så skjønn! Denne ble kjempefin! Blomsten ble jo virkelig et blikkfang!

Lill said...

Så fin..du er så flink..:)

ha en flott dag
klem fra Lill

Tonemor said...

Den ble virkelig flott.
Klem Tone

Aleksandra above the Arctic Circle 69° 40' 33" N, 18° 55' 10" E said...

så stilig lue :)
hilsen fra Aleksandra

Sissel said...

Superduper lue :-)
Jeg blir så glad hver gang jeg er på bloggen din, herlige farger, nydelig pie og bilder..

Klem Sissel

Kjersti said...

Så koselig lue du har laget :-)
Og en nydelig jente du har :-)

Elins Strikkeri said...

Kjempefin lue, superfin blomsterpynt:))

Groskro said...

Veldig fin lue, men blomsterpynten var kjempefin!! :-)

vis82 said...

Hei,.så du bor i området .vet du om noen steder man kan møte andre strikkere?jeg bor i eidsvoll men synes det er vanskelig å finne ut hvor man kan møte andre.

Karla said...

Absolutely beautiful hat!! love the flower :)

Sylke Feldhusen said...

Luen ble kjempesøt! Godt du fant en løsning.

Er du forresten klar over at ved å trykke på kommentarfeltet i bloggen din, kommer automatisk en reklameside opp (det har pågått en stund nå, det gjør at jeg kommenterer her sjeldnere)? Jeg må alltid lukke den først før kommentarsiden vises. Tenkte jeg skulle si fra :)

Det kan hende det er en såkalt "hijack" - dersom du ikke har lagt inn reklamesiden selv. Leste akkurat et blogginnlegg om problemet. Om du vil, kan du lese mer her:
http://blogging.nitecruzr.net/2012/01/identifying-and-removing-deviously.html

Silje sin blogg said...

Kjempe fin lue;) likte fargene; skjønner eieren ble glad i den;)

Lena said...

Hærlig lue, takk for at du deler oppskrift :-)

stef said...

wonderful !!!
I love it again !!
thanks !
sincerely

http://stecolargol.over-blog.com/

Annika GW said...

Vilken underbart fin mössa! / Annika

Helle said...

Så fin luen ble. Det ble en skikkelig jente-lue. :)

Vilma said...

Dygtige Synnøve :-))

Fin Mandag

hobbyogquiltekitty said...

Det er som et fyrverkeri å komme inn på din side, jeg blir altid så glad av alle dine farger. :)

Mamma og Sindre said...

Her var det mye fint! Og mange fine farger som jeg liker! Jeg må nok komme meg på garnbutikken og kjøpe bomullsgarn, og prøve meg på noen av dine mønstre :)Utrolig mye artig du lager!

Unknown said...

Flott lue til en flott jente..
Ha en fin dag :-)

Lene said...

Så kul lue! Kjempefin i den farga, og flott pynt.

Unknown said...

Å, hellandussen for en skjønn lue. Blir jo i godt humør av å se på den. Jeg har fulgt bloggen din lenge og du lager sååå mye flott. Gleder meg til å følge deg videre.

Anonymous said...

Wow,This cap look so beautiful.I really like this cap.Pink flowers are look so beautiful.I really inspire from this blog.


custom suits

Jack Fraga said...

Olá parabéns seu cantinho é muito fofo,sua pequena além de uma boa manequim também se mostra prendada na cozinha.
Felicidades!!!

Anonymous said...

http://cardiffmiller.com/pubs/buyvalium/#drug buy valium japan - buy valium online europe