20 November 2009

Strikket og tovet engel – oppskrift del 1

Det er mange som har spurt om jeg kunne legge ut oppskrift på engelene jeg laget for en stund siden, de englene kan du se HER og HER.
Nå har jeg strikket nok en engel, denne gangen i rosa Naturgarn fra Viking. Som jeg har skrevet tidligere så fant jeg denne oppskriften på en eller annen blogg før jul i fjor. Jeg skrev av oppskriften, men glemte å skrive opp på hvilken blogg jeg fant den. Har prøvd å finne tilbake til vedkommende, uten hell. Jeg har forandret noe på oppskriften, men all ære til den som opprinnelig la ut oppskriften.

I morgen kommer del 2; hvordan jeg pynter engelen etter toving.

IMG_6096
Englen før toving!

Garn: Fritidsgarn, naturgarn fra Viking, Trollgarn fra HIFA eller annet ullgarn som er på samme tykkelse. Til denne engelen bruker du ca. 50 gr.

Pinner: 6 til 7, bruk det du har.

Kroppen:
Legg opp 60 masker fordelt på 4 pinner
Strikk 2 omg. rett
På neste omgang starter du fellingen
Strikk 8 rett, 2 rett sammen – ut hele omgangen.
Strikk 2 omganger rett.
Strikk 7 rett, 2 rett sammen – ut omgangen
Strikk 2 omganger rett, strikk 6 rett, 2 rett sammen – ut omgangen

Fortsett på samme måten med å felle hver tredje omgang. Det blir en maske mindre mellom fellingenen hver gang.

Når det er 12 masker igjen, strikk 2 omg rett.
Strikk 2 rett sammen, omgangen rundt.
Strikk tre omganger rett
Øk med å strikke 2 masker i hver maske omgangen rundt (dobbelt så mange masker)
Strikk 6 omganger rett
Strikk 1, 2 rett sammen – rundt hele
2 rett sammen, omgangen rundt.
Klipp av tråden og trekk tråden gjennom maskene som er igjen.

Hvis du ønsker en lengre kjole på engelen så strikker du flere omganger med rett mellom hver omgang du feller. På de lange englene mine strikket jeg 4 og 5 omganger mellom fellingsomgangene.

Fest trådene og vreng engelen slik at vrangsiden kommer ut(dette er “rettsiden” på engelen)

Vingene:
Når du strikker vingene strikker du rett på rettsiden og vrang på vrangsiden.

Legg op 20 masker
Strikk 1 rett 1 vrang omgangen rundt.
På rettsiden strikker du 2 rett sammen på begynnelsen og slutten av omgangen.
På vransiden strikker du vrangt uten felling eller øking.

Slik strikker du til du har igjen 6 masker på pinnene.

Øk på samme måte som du felte masker til du igjen har 20 masker på pinnene.
Tilsutt strikker du en omgang med 1 rett og 1 vrang, før du feller av.

For å rynke vingene syr du (for hånd) en rynketråd fra kanten på den ene vingen til kanten på den adre vingen og tilbake. Sy vingene fast til kroppen.

Toves på 60 grader, sammen med et håndkle eller to….
Når du tar den ut av maskinen må den formes i fassong.

IMG_6098
Her ser du hvordan vingene er rynket!

Lykke til!

Blir glad om du linker til meg hvis du strikker den og legger den ut på bloggen din!

23 comments:

reSIRIkulert said...

Hei!
Så raust av deg å dela oppskrifta. Eg er sikkar på at mange fleire utanom meg set pris på det ;)
Måtte du få ei strålande helg!
Klem

Groskro said...

Heisann, gleder meg til å se hvordan den blir ferdig tovet :-) Er veldig fine disse englene du har strikket og tovet tidligere!

Ha en fin fredagskveld :-)

Tovepia said...

takk for oppskrifta, denne har jeg faktisk lyst til å prøve, de ser kjempefine ut!
God helg til deg og klem;)

Unknown said...

Så fine engler. Tror nok jeg vil lage en og gi til en veninne som er så glad i engler. :-)

Elin said...

Først av alt: Tusen takk for at du så generøst deler ei oppskrift på søte englar no i desse engletider...! Bloggen din er kjempefin, eg er einig i mange av tankane dine når det gjeld blogging. Viss eg får tid til å strikke dette, skal eg linke til deg, sjølvsagt! Ha ei fine helg! Her er det mildt sagt ruskje ver...

Anonymous said...

Hei.Tusen takk for oppskriften skal bii kjekt å se den ferdig...Ønsker deg en riktig fin helg.Klem fra Bodil...

Anonymous said...

Tusen takk! Oppskriften legges i "må gjøre før jul haugen"!
Ønsker deg en strålende helg!
Klem Igi

STRIKKEMOR(O) said...

Så kjekt at du deler mønsteret med oss, veldig fin engel!! Ha ei super helg!

Elin said...

Har teke deg med i innlegget mitt, vonar du likar det!

LeKaQuilt said...

Du er sååå flink! Morsome mus som er i toppbildet :o)

Janne i Fagerlia said...

Tusen takk for at du deler......

Elins Strikkeri said...

Tusen takk for at du deler oppskrift, eg har alt begynt å leite fram garn!!Englane var kjempeskjønne, gleder meg til neste del av oppskrifta kjem!! Ha ei flott helg:))

Bestemor Drillo said...

De englene har jeg lyst til å prøve meg på;) Tusen takk!

Anita fra hjerterommet said...

gleder meg til del 2:) Takk for aat du deler oppskrift!!

Anne-Britt said...

Tusen takk for oppskriften. De englene er jo bare supersøte. Og skal så absolutt lages før jul. Ønsker deg en fin helg.

Anne said...

Supert at du vil dele oppskriften slik!!! TAKK :) Disse skal jeg garantert prøve meg på snart!! Gleder meg..

Lavendel said...

Tak for opskriften!!!Så søde - god advent til dig.

Baddie said...

Tusen takk for at du deler oppskriften! Har en engel svømmende i vaskemaskinen, akkurat nå. Blir spennende å se resultatet. Toving er jo en liten risikosport.

Anonymous said...

veldig interessant, takk

karna said...

Tusen takk for oppskrift, nå har jeg blogget mine med link til deg. Godt nyttår!

det lange hvite huset said...

Ad omveier har jeg kommet over denne oppskriften, og jeg elsker den!

Jeg har lagt link til dette innlegget i bloggen min, ta gjerne en tur innom.

Monica said...

Nå har jeg laget en engel. Tusen takk for oppskrift! Her er linken til min:

http://puttekassa.blogg.no/1320417169_strikket_og_tovet_eng.html

Perleestrikk said...

Hei, og tusen takk for at du deler oppskriften :) Nå er min første engel til toving :) Gleder meg til å se resultatet :)
Jeg linker til deg på min facebook-side Perlestrikk, og på min hjemmeside www.perlestrikk.com

Tusen hjertelig takk!!! :)