17 April 2009

Jeg trenger noen gode råd!


I dag har jeg ordnet på verandaen, ryddet bort vedsekker og annet rot som lå å fløt. Har fått frem hagemøblene, utrolig deilig, skikkelig vårfølelse fremkallende.

Problemet mitt er at jeg har fått så lyst til å male hagemøblene hvite...., men jeg veldig i tvil fordi jeg er redd for at jeg kanskje kommer til å angre etterpå. For egentlig liker jeg de godt sånn de er nå også.

Når jeg kjøpte de var de brune, etter noen år har de fått det gråe, litt slitte utrykket som jeg liker så godt. Men jeg liker veldig godt hvitt også.....*får ikke bestemt meg....*

Jeg har tykke puter i rødt og rosa som passer til, men de har jeg ikke tatt frem ennå!


Hva ville du ha gjort?

Beholdt de sånn de er, eller malt de hvite?


Jeg har stashet litt!
Funnet frem noen gamle potter fra sjulet, sinkbøttene mine som jeg er så glad i og noen gamle flasker.
De små hjerte-ståltrådene har jeg kjøpt på Linneas Hage på Jessheim. De er kjempedekorative og man kan sette en liten lapp i selve hjertet, hvor man f.eks kan skrive navnet på planten man har stikket den ned i.

God helg!

19 comments:

Anonymous said...

Jeg har malt mine utemøbler hvite og ble veldig fornøyd med det. Det skal sies at de i utgangspunktet hadde ulik farge.. Kommer nok til å vise et bilde etterhvert, men akkurat nå står de i garasjen..
Men du må nok bestemme selv :-))

Anita said...

Hei vennen! Tror jeg ville ventet jeg, for det er vanskelig å få ett skikkelig fint malt hvitt resultat!! Har malt noen furumøbler jeg, med shippolin, men de mister litt av glanse etterhvert:} Kan du ikke kikke innom på facebook? Vil ha det som venn:0)) ALene helg eller?? Har egentlig fri helg jeg, men skal på en sommerjobb messe i morgen for jobben! HElt greit det altså, selv om fir jo er best:0) Nå er det snart Thomas og Harald! Kos deg!

garnlykke said...

Jeg har en slitt hagebenk som jeg kjøpte hvitmaling til for to år siden, men den har ikke blitt malt ennå... Er litt redd for at resultatet ikke blir så bra når de er slitt av vær og vind noe som er tilfelle for min benk. Du må i allefall bruke algerens først dersom du bestemmer deg for å male. Det er jo fint med slitte tremøbler også dersom man har fine puter og tepper. Og da kan man jo heller bruke tiden til håndarbeid..

Koseli stæsj du har dandert på det lille skapet.

Ha en fin helg:0)

Hanne said...

Hei
Jeg har malt mitt,og blei veldig fornøyd....
Men som de andre nevner her også...Dette mådu avgjøre selv:-)
Ønsker deg forøvrig en deilig og solfylt helg:-)

A-H said...

Er i gang med å male mitt hvitt, fornøyd så lamgt;)

Ane said...

Jeg hadde malt det hvitt. ;-) Er så fint med hvite hagemøbler. Veldig koselig og sommerlig du har gjort det da. Deilig med vår! Ha en fin helg i solen.

Ingrid said...

Hei!
Jeg ville malt møblene hvite.. men nå er jo jeg veldig glad i hvitt da, "alt" er hvitt her i huset...
Er jo vanskeligere å vedlikeholde når de er malt hvite, for malinga kan jo bkære seg i sola (snakker av erfaring).
Hvis du liker dem som de er også, så kan du jo vurdere å ha dem slik?!
Koselig du har dandert med planter og pynt!
God helg!

Monicas said...

ja...hvitt er dag fint....rent og alt av farger på puter passer.....du bestemmer.....ha ei kjempehelg...

Josefine said...

Hei..så koselig innlegg:)

Jeg har både hvite og brune hagemøbler hos meg. (Må ha et lite bord i hver krok så jeg kan flytte meg rundt etter solen..hi.hi). Har malt et bord, men det var mye brunere enn ditt. Jeg likte godt patinaen i dine møbler. Jeg hadde nok ikke malt dem...de har noe "grått og værbitt" over seg som jeg syntes er vakkert. Hadde heller tatt noen friske puter oppi. Lykke til med valget, ønsker deg en solrik helg, klem

Marit said...

Jeg er sikkert lat så jeg hadde neppe malt de hvite ::D hehe..jeg oljer mine i en litt mørkere nyanse..gylden tror jeg det heter...det er jeg fornøyd med.

LeKaQuilt said...

Hallo, jeg ville nok valgt å olje dem. Hvitt er fint og koselig, men det er også "naturlig" treverk .
Takk for at du var innom bloggen min :o) God helg!

ehtneb said...

Kjære deg, møblene er jo nyyyydellige som de er!!!
Om du vil ha de lysere, har IKEA Hvit beis som kanskje ville vært lurere enn maling, som jo har en tendens til å flasse etter kort tid....
Mitt råd, og som jeg også ville valgt er IKKE MAL DE NYDELIGE MØBLENE DINE!!!

Angella said...

Nei... Puss og legg på olje. JEg malte mine for to år siden... og de tåler ingenting, så jeg kjøpte nye i fjor:)

God helg
Angella

Tino said...

Ser du har fått mange råd allerede. Jeg synes hvitmalt er fint, men blir jo endel jobb å holde det vedlike. Finnes jo farget olje i mange varianter også (gyllen osv)
Lykke til :)

Hannes hage said...

Ja, det skjønner jeg er et dilemma. Men du og du, så flotte dine er slik som de er nå. Jeg har malt mine hvite, og det er jo riktig søtt første året, men de blir nå fort skitten også, og det er ikke like lekkert. jeg ville ha beholt dem akkurat som de er.
God søndag.

ChatrinesLiving said...

Oi så fint å vårlig hos deg! Det er noe annet enn hva man kan si om våren her nord. Storm og snø... Ikke særlig oppløftende akkurat.

Lykke til med møblene uansett hva du velger:)

Ha en fin kveld!
Klem fra Chatrine:)

Gry said...

Hvitt er jo lekkert, men begynner du først å mal møblene dine, å du antagelig mal dem hvert år... Vi har malt våre møbler knallblå, og når jeg vil ha det litt lysere dekker jeg bordet med hvite store duker, og sofa og stoler med masse hvite puter og pledd. Da vises jo nesten ikke møblene...
Her har det snødd i hele helga og det er -1 ute så hagemøblene står tygt inne ennå...
Ha ei flott uke!
Klem Gry : )

LIVS LYST said...

Hei! Jeg syns det kommer litt an på jeg... Det spørs om du har noe annet "hvitt tema" på utsiden. Er det hvite karmer på huset feks. eller hvitt gjerde eller lignende... så er det fint med hvite møbler også syns jeg. Men jeg syns også at det er kuult og shabby med disse som har blitt grå.

Så det kommer litt an på... syns jeg...!

Hilsen Ljo som også takker for titten! :O)

Anonymous said...

Hvis du ikke allerede har malt.. noe du sikkert har.... så er et tips jeg har hørt (men ikke prøvd ut) å lakke dem først, puss dem forsiktig så malingen fester seg og deretter male dem hvite.

Etter hva jeg har hørt skal det da være mulig å fjerne malingen igjen uten å ha ødelagt møblene om du skulle angre. Da kan du pusse dem ned igjen så ser de ut som nå.....