13 December 2008

Smetteskjerf




En helg jeg var hjemme hos mamma og pappa kikket jeg gjennom noen gamle "Familien" som mamma hadde liggende. Ikke akkurat et blad jeg leser, men jeg syns at de noen ganger kan ha noen spennende strikkeoppskrifter.
I et gammelt blad fr 1991 fant jeg denne oppskriften, et smetteskjerf. Ettersom bladet er såpass gammelt og jeg itillegg har forandret noe på oppskriften tar jeg sjansen på å dele oppskriften med dere.
Smetteskjerf:
Garn: Tynn alpakka fra "Du Store Alpakka"
50 gr. sort
50 gr. rosa
50 gr. grått
Pinner: 3 1/2
Legg opp 8 m med sort garn.
1.pinne: (vrangen)3 vr, 2 r, 3 vr.
2.pinne: 3 r, 1 økning(ta opp tråden mellom to masker og strikk en vridd maske rett)2 vr, 1 økn, 3 r
3. pinne: 3 vr, 1 økn, 1 vr, 2 r, 1 vr, 1 økn, 3 r
4. pinne: 3 r, 1 økn, 2 r, 2 vr, 2 r, 1 økn, 3 vr.
5. pinne: 3 vr, 1 økn, 1 r, 2 vr, 2 r, 2vr, 1 r, 1 økn, 3 vr
Fortsett slik med å øke 1 m innenfor de ytterste 3 glattstrikkede maskene i begge sider av hver pinne, til det i alt er 56 masker på pinnen. Strikk de nye maskene med i mønsteret.
Strikk rett opp til arbeidet måler 13 cm. Skift til rosa garn og fell slik på 1. pinne:1 r, 1 vr, 1 r *2 vr sammen, 2 r sammen* gjenta fra * til * til de siste 5 maskene, 2 vr sammen, 1 r, 1 vr, 1 r = 31 masker.
Strikk 9 cm rett opp i vrangbord(1 r, 1 vr) La de 31 maskene hvile. Plukk opp 31 masker på vrangen rett over fellingene. Strikk 9 cm vrangbord(1 r, 1 vr)samme høyde som den andre vrangborden.
Skift til grått og strikk sammen maskene på de to pinnene; strikk første maske fra hver pinne rett sammen, strikk andre maske fra hver pinne rett sammen, strikk tredje maske på hver pinne rett sammen. * strikk nå 1 vr i neste maske på forreste pinnen, 1 vr i neste maske på bakerste pinnen. gjenta fra * til * til de siste 4 maksene på hver pinne, 1 vr i forreste pinne, 1 rett i masken på bakerste pinne, strikk de siste 3 maskene fra hver pinne 1 og 1 rett sammen til 3 rette= 56 masker på pinnen igjen. Fortsett å strikke vrangbord 2 vr, 2 r som før, og med de ytterste 3 maskene i begge sider i glattstrikking. Strikk opp hele nøstet, eller så langt som du måtte ønske.
Strikk så et enkelt vrangbordstykke i rosa, samme lengde som det første stykket(9 cm)Skift til sort og øk til 56 masker igjen på samme måte som beskrevet. Strikk det sorte feltet like langt som den første før du begynner å felle.
1. felling(retten)3 r, 2 vr sammen, strikk til de siste 5 maskene, 2 vr sammen, 3 r.
2. felling: 3 vr, 2 r sammen, strikk til de siste 5 maskene, 2 r sammen, 3 vr.
Gjenta disse 2 pinnenen med felling til det er 8 masker igjen. Fell av.
Hvis det en noe som er uklart så gi meg et "pip"!
(prøver å legge inn litt "luft" imellom avsnittene så det skal være litt letter å lese, men når jeg legger det ut krymper blogger det sammen igjen...*sukk*)

8 comments:

Anita said...

Jammen har du fått laget masse fint i det siste! Flott! Min mamma abonerer på Familien og er helt enig, det er masse fine oppskrifter der! Jeg strikker selv en bolero nå etter ett mønster fra bladet! + at jeg syr noen dekkebrikker fra samme blad! Fortsatt god helg!

Torill said...

Kjempefint!!!
Ja familien kan ha noen lure oppskrifter:-)
Takk for at du deler!

Tove said...

Ååå, så lekkert dette skjerfet er! Herlige, festlige farger!

Og for en spennende blogg du har! Her skal jeg følge med, og jeg har lagt deg til i blogglisten min!!

Tove

banglamarie said...

Lekkert smetteskjerf.
Jeg er så heldig at jeg arver familien av svigermor :) og det er så masse lekkert :)

(Tusen takk for at du vil dele oppskriften på hjertene med meg; her er mailadressen min om du ikke lenger skulle ha den; banglamarie@hotmail.com)

Timotei said...

Tusen takk for koselig kommentar hos meg! Det med pakken må du ikke tenke mer på. Det mener jeg! Det er sånt som skjer.
Familien kjøper jeg faktisk ganske ofte. Når det gjelder håndarbeid er det ingen som slår dem!
Smetteskjerfet er nydelig og så likte jeg så godt den Tilda-kalenderen du har sydd.
Godt å lese at det går bra med dere. En må vel bare ta en dag om gangen.
Klem fra Rannveig.

Heidi said...

Tusen takk for koselig besøk i bloggen min!
Det skjerfet tror jeg jaggu jeg skal prøve meg på. Snuppa mi hater skjerf, men et sånt tror jeg at jeg kan få henne til å bruke. Tror kanskje jeg må strikke ferdig vottene jeg holder på med først da. Har litt problemer med å strikke to av ting jeg, så må virkelig stå på for å få dem ferdig. :fnis:

Klem fra Heidi

Ps. Klart du må stikke innom meg igjen hvis du har lyst. Alltid koselig med besøk. =9

Therese said...

Så godt å se at dere begynner å komme i orden, smått om senn. Slike omveltninger er mye å ta inn både for store å små. Jeg har et brutt samboerforhold bak meg selv, men heldigvis før vi rakk å innvolvere barn. Og det er ikke lett uansett, hverken for den som går eller den som blir igjen. Jeg håper du får en fin og koselig advent til tross :)

Hulda said...

Så fint skjerf, likte den rosetten. :) Jeg har en gladmelding til deg! Du var en av dem som vant julegave på bloggen min i dag. Send meg mail med adressen din. :) hulda.lyngmo@start.no